Tällä yksinkertaisella idealla onnistut messuilla. Ilman tavoitteita, messut ovat hukkaan heitettyä rahaa. Tavoitteiden asettaminen ja seuranta ovat ainoat mittarit millä messuosallistumisen onnistuminen voidaan mitata. Selkeät tavoitteet kannattaa siis määritellä jo mieluiten ennen ensimmäistäkään muuta toimenpidettä. Tavoite voi olla esimerkiksi brändisi tunnettuuden lisääminen, nykyisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tapaaminen, uuden tuotteen tai palvelun lanseeraminen.

Konkreettisia ja mitattavia tavoitteita messuille

  • uusia tuotetilauksia 15 000 euron edestä
  • 60 % messuosastolla kävijöistä muistaa juuri lanseeratun tuotteen nimen
  • 50 % osastolla vierailleista muistaa yrityksenne sloganin
  • 500:n potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot (liidien keräys)
  • Viiden uuden työntekijän rekrytointi
  • 10 tärkeimmän olemassa olevan asiakkaan tapaaminen messuosastolla
  • 100 palautetta uudesta tuotteesta tai palvelusta (tuote- tai palvelutestaus)

Tehokkainta on, jos määrittelet yhden konkreettisen tavoitteen. Tällöin tavoitetta on helppo hallita läpi koko suunnittelun ja sen muistaa myös jokainen yrityksen edustaja.

Kun tavoite on selvillä, tulisi sen ohjata kaikkea toimintaa messuihin liittyen aina osaston ideoinnista jälkimarkkinointiin asti.

Voiko messuilla rakentaa yrityksen brändiä?

Lyhyesti, kyllä. Messut kokoavat yhteen alan ammattilaiset, potentiaaliset asiakkaat ja kilpailijat. Ne tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden esitellä yrityksesi, tuotteet ja palvelut suurelle yleisölle kasvokkain. Kohtaamiset asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa voivat luoda pysyviä vaikutelmia jotka ovat oleellinen osa brändiä.


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.