Facebookin kuvakoot – yhteenveto

Ajantasaista tietoa Facebookissa käytettävien kuvien koosta on hankala löytää. Kuvakoot muuttuvat harmillisen usein Facebookin tehdessä muutoksia käyttöliittymäänsä, joten uudehkokin ohje saattaa olla jo vanhentunut.

Alla on yhteenveto tärkeimmistä kuvakoista. Jutun alun päiväys kertoo milloin tiedot on viimeksi tarkastettu ja päivitetty.

Profiilikuva

Profiilikuva on ympyrän muotoinen (1:1) ja se esitetään 160×160 px kokoisena tietokoneilla ja 128×128 px kokoisena mobiililaitteilla. Käytännössä mikä tahansa kuvakoko 1:1 suhteessa käy, esimerkiksi 720×720 px tai 960×960 px antavat hyvän tuloksen.

Profiilikuva rajataan ympyrään mainoksissa ja julkaisuissa.

Kansikuva

Yrityssivun kansikuva esitetään 820×312 px kokoisena tietokoneilla ja 640×360 px koossa mobiililaitteilla. Koska Facebook käyttää samaa kuvaa niin tietokoneilla kuin mobiililaitteissa, tulisi kuva ladata 820×461 px kokoisena. Parhaan laadun takaamiseksi ladattavan kuvan tulee olla kaksinkertainen lopputulokseen verrattuna (1640×922 px). Huomaathan, että kuva rajautuu tietokoneen näytöllä ylhäältä ja alhaalta reilusti.

Toisin kuin henkilökohtaisessa profiilissa kansikuvan päälle ei tule muita elementtejä.

Aikajanakuva

Aikajanalla julkaistut kuvat esitetään 476 px leveässä laatikossa, joka voi olla maksimissaan 714 px korkea. Lopputulos riippuu kuvasuhteesta. Vaakakuva näkyy kokonaan 476 px leveänä ja korkeus määräytyy kuvasuhteen mukaan. Neliön muotoinen kuva esitetään tietysti 476 x 476 px kokoisena. Pystykuva rajautuu niin että se sopii suurimpaan mahdolliseen kuva-alueeseen.

Käyttäjän klikatessa kuvaa se näytetään rajaamattomana oikeassa koossa. Jos haluat maksimoida näkyvän kuva-alan suoraan aikajanalla, tee kuvasta 476×714 px tai suurempi 2:3 kuvasuhteessa (esimerkiksi 952×1428 px).

Tapahtumakuva

Tapahtuman pääkuva on kooltaan 1200×628 px (1,91:1). Suosittelemme käyttämään tätä suurempaa kuvakokoa: 1920×1005 px on tuottanut hyvän tuloksen kaikilla laitteilla. Voit myös käyttää mitä tahansa kuvaa suhteella 16:9, mutta silloin se rajautuu hieman ylä- ja alaosasta.

Mainoskuva aikajanalla

Maksetun mainonnan aikajanakuvan koko on 1200×628 px. Huomioitavaa on, että tekstimäärä on rajoitettu n. 20% mainoksen pinta-alasta. Facebookilta löytyy testityökalu, jonka avulla voit kokeilla, onko mainoksessa liikaa tekstiä.

Sosiaalinen media luo yrityksesi imagoa siinä missä muutkin markkinointitoimenpiteet. Kun kaipaat ammattimaisempaa otetta myös someen, ota yhteyttä Knokkiin.


Haluatko ilmaisia markkinointivinkkejä sähköpostiisi enintään kerran kuukaudessa? Liity Knokkitietoa-sähköpostilistallemme.