Facebookin kuvakoot – yhteenveto

Ajantasaista tietoa Facebookissa käytettävien kuvien koosta on hankala löytää. Kuvakoot muuttuvat harmillisen usein Facebookin tehdessä muutoksia käyttöliittymäänsä, joten uudehkokin ohje saattaa olla jo vanhentunut.

Alla on yhteenveto tärkeimmistä kuvakoista. Jutun alun päiväys kertoo milloin tiedot on viimeksi tarkastettu ja päivitetty.

Profiilikuva

Profiilikuva on neliön muotoinen (1:1) ja se esitetään 178×180 px kokoisena tietokoneilla ja 128×128 px kokoisena mobiililaitteilla. Käytännössä mikä tahansa kuvakoko 1:1 suhteessa käy, esimerkiksi 720×720 px tai 960×960 px antavat hyvän tuloksen.

Profiilikuva rajataan ympyrään mainoksissa ja julkaisuissa. Kuva näkyy edelleen neliönä ihmisten vieraillessa sivullasi.

Kansikuva

Yrityssivun kansikuva esitetään 820×312 px kokoisena tietokoneilla ja 640×360 px koossa mobiililaitteilla. Ladattavan kuvan tulee olla 851×315 px kokoinen. Toisin kuin henkilökohtaisessa profiilissa kansikuvan päälle ei tule muita elementtejä.

Hyvään tulokseen pääsee tekemällä kuvan 851×315 px kokoon ja optimoimalla sen itse alle 100 kb kokoiseksi. Näin Facebook ei yritä itse pakata kuvaa pienemmäksi.

Mikäli hyvää kuvanlaatua on vaikea saavuttaa, kannattaa myös kokeilla kaksinkertaista kokoa 1640×624 px. Tämä voi joissain tapauksissa tuottaa paremman lopputuloksen kuvasta riippuen.

Sama kansikuva esitetään mobiililaitteilla koossa 640×360 px (16:9). Huomioi tämä jos kuvassasi on tekstiä etkä halua sen rajautuvan.

Aikajanakuva

Aikajanalla julkaistut kuvat esitetään 476 px leveässä laatikossa, joka voi olla maksimissaan 714 px korkea. Lopputulos riippuu kuvasuhteesta. Vaakakuva näkyy kokonaan 476 px leveänä ja korkeus määräytyy kuvasuhteen mukaan. Neliön muotoinen kuva esitetään tietysti 476 x 476 px kokoisena. Pystykuva rajautuu niin että se sopii suurimpaan mahdolliseen kuva-alueeseen.

Käyttäjän klikatessa kuvaa se näytetään rajaamattomana oikeassa koossa. Jos haluat maksimoida näkyvän kuva-alan suoraan aikajanalla, tee kuvasta 476×714 px tai suurempi 2:3 kuvasuhteessa (esimerkiksi 952×1428 px).

Tapahtumakuva

Tapahtuman pääkuva on kooltaan 1200×628 px (1,91:1). Suosittelemme käyttämään tätä suurempaa kuvakokoa: 1920×1005 px on tuottanut hyvän tuloksen kaikilla laitteilla. Voit myös käyttää mitä tahansa kuvaa suhteella 16:9, mutta silloin se rajautuu hieman ylä- ja alaosasta.

Sosiaalinen media luo yrityksesi imagoa siinä missä muutkin markkinointitoimenpiteet. Kun kaipaat ammattimaisempaa otetta myös someen, ota yhteyttä Knokkiin.


Haluatko ilmaisia markkinointivinkkejä sähköpostiisi enintään kerran kuukaudessa? Liity Knokkitietoa-sähköpostilistallemme.